Tvådagarstävling på Skellefteå Ridklubb

Rullade från stan igår vid tio tillsammans med pappa och Sofia. Lite efter tolv kom vi fram till Skellefteå Ridklubb. Varken vädret eller ridbanans underlag har varit något att hurra för, men vi fick köra på ändå. Creds till pappa som inte är överdrivet hästkunnig, men som hängde med och stöttade. Även Sofia ska få massa cred som hjälpte till, både med ponnyn, packningen och som coach. Att hon ännu inte är riktig hopptränare förstår jag inte. Vi bodde i alla fall på Scandic en natt och igårkväll blev det middag på Allstar. Tror alla kände sig höggravida då vi promenerade tillbaka till hotellet. I alla fall till klasserna då:
 
Fredag
95cm: Amir kändes väldigt avslappnad och på plats, vilket kom som en överraskning då jag trodde han skulle kännas osäker pga underlaget. Synd att jag satt med handbromsen i hela banan och höll tillbaka honom vilket resulterade i att han kom nära på många hinder och slutade med ett stopp på sista i grunden.
 
1m: Denna runda hade lite bättre flyt, men jag satt fortfarande och bromsade. Amir var schysst och kämpade på i alla fall då banan innehöll ganska mycket teknik med bågar, kombination och sista delen i grunden som var en S-båge. Eftersom jag satt och bromsade honom och inte riktigt hade allt klart till sista hindret i S-bågen så slutade det med ett stopp på sista i grunden.
 
Lördag(idag)
95cm: Idag hade jag äntligen fått ur handbromsen och lät Amir galoppera på, vilket resulterade i ett mycket bättre flyt. Kom till omhoppningen, men där mot första hindret höll jag på tappa stigbygeln så jag fokuserade för mycket på det och fick ett stopp. Resten av omhoppningen flöt på riktigt bra, eller ja, sista hindret blev ju ett snyggt travhelikopterhopp då Amir höll på skita på sig av titthindret, men över kom vi och jag är så nöjd med honom. Det gäller att inte ge sig.
 
Så ja, jag är riktigt nöjd med Amir dom här dagarna då han varit väldigt avslappnad, framåt och schysst trots min ridning som inte var 100%. Måste verkligen tänka på att inte sitta och bromsa honom och istället låta honom galoppera på framåt. Sedan måste jag försöka träna bort det där jag håller på med ibland då jag höjer handen för högt för att liksom driva på honom. Men det har blivit mycket klappar och beröm till min ponny som gjorde bra ifrån sig på årets första utetävling! (...undra hur många som orkade läsa hela denna A4a text.)
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0