sista praodagarna, hoppträning och NH

ja, nu skriver jag om de sista praodagarna.
torsdag:
dagen var väl som de andra dagarna. gick upp 05.40 och var i Kristers stall runt halv sju. började med att mocka 6 boxar.
sen fyllde jag på spån och sopade. jag och rebecca (en tjej från amarnäs som också praoade) smörjde två selar, sen fick jag även hjälpa till att sela hästar.
dagen var rätt okej, fick ju inte göra så mycket, men jag och rebecca började snacka mer och ja, man började som prata mer med folket och då blev det ju som trevligare.

mamma kom och hämtade mig och lämnade mig i stallet på teg. jag fick rida Qetesh igen, gick bara bra. sen var mamma tvungen att fara tillbaks på jobbet för hon hade möte så då kom pappa och hämtade mig vid halv fem.
vi var snabba hem, slängde i oss mat och jag bytte stallkläder, sen bar det av till safari.
vi lastade honom och han gick på direkt, sen gasade vi iväg till hippologum och var där vid 18.30.

Hoppträningen:
vi red på stora utebanan och det var andra gången jag red safari där. safari blev fjanting redan från början av att det satt några ungar på en bänk utanför ridbanan. han fick stå och titta lite, men han var ändå fjantig när jag red förbi dom.
när vi hoppade fram gick det bra, sedan skulle jag komma på en trekombination och då på sista hindret i kombinationen tvärsvängde han så jag flög som en vante rätt ner i backen med facet först så jag har rätt fina sår nu.
jag hoppade upp igen och hoppade ett hinder, sen fick Agnes hoppa upp och rida honom. hon kom på kombinationen och han gjorde samma sak med henne så hon åkte, sen var kriget igång. safari flög rätt upp i luften, agnes flög några gånger, men sen satt hon kvar och efter ett tag gav han sig och då hoppade dom kombinationen igen och då gick det bra så då gav vi oss.
inte spec lyckad träning,menmen.. jag tycker iaf att det är jättebra att Agnes kan hjälpa mig med honom när han blir sådär.

fredag:
upp tidig morgon igen och iväg till Kristers stall. mockade 6 boxar, smörjde selar, hjälpte till att sela och borsta.
lite kortfattat var det min dag. har inte fått köra eller rida någon häst på hela veckan, rätt besviken. men då vet jag till nästa gång vart man inte ska praoa om man vill lära sig köra bättre och så.

mamma hämtade mig runt ett och vi stannade till på teg, jag hjälpte mamma att mocka sen åkte vi hem.
jag drog till safari, vi gick ut i skogen på en promenix, jag gick mellan träden och han följde efter och var duktig.

lördag:
idag har jag gjort absolut ingenting förutom att vara i stallet. tog en välförtjänt sovmorgon,sen har jag mest degat i soffan.
drog upp till stallet efter middagen , kl var runt 18.00. jag tog med mig en skrana upp till stallet för jag tänkte att jag skulle träna NH med safari. jag ställde ut lite hinkar på banan och rullade ut lite bommar, sen la jag ut skranan i mitten.
jag började med att longera safari. han var peppad och ville mest galoppera, men han höll sig i skinnet rätt bra.
sen hade jag honom lös och så gick jag slalom mellan hinkarna och han gick snällt efter. sen gick jag över skranan och han gick rätt över den. när jag sprang över bommarna travade han över dom.  han var så duktig! jag sprang slalom mellan hinkarna och han travar efter. sen när jag springer snabbare går han över i galopp och galopperar bredvid mig. han galopperar över bommarna och sedan lägger jag upp skranan på ryggen på honom och han bryr sig inte ett dugg.
när vi var klar promenixade vi ut en bit i skogen sen när vi kom tillbaks fick han stå och äta gräs. tillsist tog jag in honom i stallet, ställde han i duschspiltan och kylde benen, sen var det sleepytime för safari.

så det var väl min dag. nu ska jag fortsätta se American Pie: The Wedding :) hare bra! // emma

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0